Öppna kurser
ITIL® 4 Foundation
Denna ITIL 4 Foundation-utbildning är utformad för er som vill använda ITIL för att förbättra tjänstehanteringen. Under kursen kommer du att få den kunskap som krävs för att klara ITIL 4 Foundation-certifieringsexamen, lära dig om det helhetsomfattande IT/digitala operativa modellen och använda ITIL 4-modellen för att skapa, leverera och kontinuerligt förbättra teknikstödda produkter och tjänster.
Utbildningsmål
• Utforska servicevärdekedjan och IT-tjänstehanteringspraktiker.
• Identifiera möjligheter att utveckla IT-praktiker med hjälp av ITIL-riktlinjer.
• Förstå vikten av integration mellan IT och verksamheten.
• Använd ITIL 4-modellen för att skapa, leverera och kontinuerligt förbättra teknikstödda produkter och tjänster.
• Förstå teknikens och IT-teamens påverkan på en bredare affärsstrategi.
• Förbereda dig för och klara ITIL 4 Foundation-certifieringsexamen.
• Använd ITIL 4-termer och koncept för att interagera med IT-team.
• Fortsätt att lära och möta nya utmaningar med efterkurs-coaching en-till-en med instruktör.
Målgrupp
Denna kurs är för alla som är intresserade av att kontrollera IT-kostnader, förbättra kvaliteten på IT-tjänster och balansera IT-resurser. Målgruppen omfattar IT-proffs, IT-projektledare, IT-chefer, IT-projekt- eller teammedlemmar, nätverksoperatörer, affärsprocessanalytiker, IT-arkitekter, konsulter, systemintegratörer, helpdeskchefer och personal, planerare, leverantörer av hanterade tjänster, outsourcers, applikationsutvecklare och andra IT-relaterade roller.
Förkunskaper
Inga specifika förkunskaper krävs! Ta med din nyfikenhet och vilja att prova nya, innovativa metoder.
Kursinnehåll
Modul 1: Service Management
• Service Value System (SVS) och Service Value Chain
• Organisationer
• Tjänsteleverans och konsumtion
• Kunder, användare, sponsorer och andra intressenter
• Tjänster, produkter och tjänsteerbjudanden
• Tjänsterelationer
• Värde, resultat, kostnader och risker
• Nytta och garanti
Modul 2: The Four Dimensions
• Organisationer och människor
• Information och teknik
• Partners och leverantörer
• Värdeflöden och processer
Modul 3: The Service Value System
• Möjligheter, efterfrågan och värde
• Vägledande principer
• Styrning
• ITIL-praktiker
• Kontinuerlig förbättring
• Organisationssilos
Modul 4: The Service Value Chain
• Komponenter i Service Value System (SVS): Planera, Förbättra, Engagera, Design & Övergång, Förvärva & Bygga, Leverera & Stödja
• Input till SVS: Möjligheter & Efterfrågan
• Output från SVS: Värde
• Adressera utmaningarna med silos
Modul 5: De Sju Vägledande Principerna
• Fokusera på värde
• Börja där du är
• Gå framåt iterativt med feedback
• Samarbeta och främja synlighet
• Tänk och arbeta holistiskt
• Håll det enkelt och praktiskt
• Optimera och automatisera
Modul 6: ITIL-praktiker: Översikt och Allmänna Hanteringspraktiker
• Praktiker och processer
• Kontinuerlig förbättring
• Hantering av informationssäkerhet
• Leverantörshantering
• Relationshantering
Modul 7: ITIL-praktiker: Tjänste- och Tekniska Hanteringspraktiker
• Service Level Management
• Händelsehantering
• Service Desk
• Service Request Management
• Incident Management
• Problem Management
• Change Enablement
• IT Asset Management
• Service Configuration Management
• Release Management
• Deployment Management
Kursen levereras på engelska eller svenska genom utbildningspartner: Learning Tree.