Öppna kurser

Systematiskt kvalitetsarbete

För idéburen välfärd samt andra organisationer inom civilsamhället, 2 + 1 dagar

Det systematiska kvalitetsarbetets speglas gentemot de mål och syften som finns för organisationen och det innebär att synliggöra vad som görs i verksamheten, varför och vad resultatet blir. Arbetet hjälper till att kartlägga, planera, följa upp och utveckla arbetet i organisationen i rätt riktning. Det bygger vidare på delaktighet och att ni tillsammans skapar en handlingsplan samt kommunicerar den mot uppsatta mål för att vara en organisation att räkna med.

Utbildningsmål

Målet är ökad kunskap och förståelse för vad ett systematiskt kvalitetsarbete kan innebära för verksamhetens framåtsyftande utveckling samt hur du som chef/ledare kan bygga upp ett systematiskt kvalitetsarbete för hela organisationen och/eller för olika avdelningar inom en organisation.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som är ansvarig chef/ledare för en organisation men också till dig som ansvarar och leder organisationens kvalitetsarbete. Positivt är om båda dessa roller kan delta i utbildningen.

Förkunskaper

Det är en fördel om du/ni är insatta i organisationens mål och syfte samt verksamhetens kultur.


Innehåll

Kunskap och förståelse

  • Vad är systematiskt kvalitetsarbete?
  • Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet byggas upp?
  • Vilka modeller och metoder kan användas?

Hur kan vi arbeta med att förbättra eller kanske förändra det gemensamma lärandet i organisationen och hur skapas det förutsättningar för medarbetare?

  • Vad är lärande och vad gör att vi ökar vår förståelse och hur kan ni arbeta för att tillsammans utveckla det professionella lärande.
  • De två första stegen i ett övergripande kvalitetshjulet – vad innebär de?
  • Hur och varifrån kan kunskap om nuläge inhämtas?
  • Vad menas med förutsättningar i en organisation?
  • Hur går en analys till?
  • Rutiner och former för dokumentation


Hur kan olika former av strukturstöd skapas inom organisationen?

  • Mötesstrukturer kopplat till systematiskt kvalitetsarbete
  • De två avslutande stegen i ett övergripande kvalitetshjulet – vad innebär de?
  • Hur planeras och genomförs arbetet i organisationen?
  • Hur dokumenterar vi de avslutande stegen i det systematiska kvalitetsarbetet?
  • Hur blev det och vilka effekter har arbetet haft?
  • Hur skapar vi delaktighet i uppföljning och utvärdering?


Avslutningsvis – gemensam organiserad reflektion i utbildningsgruppen

  • Vilka lärdomar och vilken förståelse har ni fått utifrån det systematiska kvalitetsarbete som ni arbetat med tidigare inom er organisation och vad ni tar med er efter denna utbildning?
  • Hur planerar ni ert kommande kvalitetsarbete i er organisation?


Förberedelse inför utbildningen

Utbildaren kommer att skicka ut en enkät angående organisationens nuvarande kvalitetsarbete.


Arbete mellan utbildningstillfällena

Enskild reflektion och samtal mellan dem som deltar eller med andra i organisationen.

Diplom

Efter genomförd utbildning erhåller du ett diplom.

Anpassning 

Denna utbildning kan anpassas. Innehållet och utbildningens längd skräddarsys då utifrån den unika insatsens syfte, mål & målgrupp.